1 maart 2012

Hoe een wasmachine en droogkast schoonmaken?

De wasmachine heeft bij ons een dagelijkse job, en daarom is het tijd voor de grote lente-schoonmaak. Want hij mag als eens in de watten gelegd worden voor zijn vele diensten die hij ons verleent.

Hoe een wasmachine schoon te maken?
2 kopjes azijn in het vakje gieten en 1 uur laten staan. Daarna de wasmachine een volledige cyclus laten draaien. (Ik deed daarna nog een cyclus omdat ik vond dat er nog een azijngeur was)
Azijn op een vod doen en alle onderdelen goed schoonmaken. Vergeet vooral niet tussen alle gleufjes te gaan, vooral de silicone blijkt een opslagplaats te zijn voor alle vuile restjes!

Een goede tip die ik tegenkwam op een forum: een vaatwastablet in de trommel, daarna een was van 95graden laten draaien. Byebye geurtjes! Dit omdat er tegenwoordig nog weinig kookwasjes gebeuren, in combinatie met vloeibaar wasproduct, zorgt voor allerlei bacterieën die ervoor zorgen dat de machine niet fris ruikt. En zeg nu zelf, niets leuker dan een lekker ruikende frisse was!


Hoe een droogkast schoon te maken?
Haal de filter er eens uit en doe alle stof weg. Ik bedoel daarmee de filter die je er normaalgesproken nooit uithaalt. Uiteindelijk heb ik hem onder de douche gestoken zodat alle nat stof weg kon, maar volgende keer leg ik hem te weken in azijn (tegen kalk). Daarna met de haardroger drooggeblazen alvorens terug te steken.


Foto's zouden veel duidelijk kunnen maken waarom dat nu eigenlijk écht wel nodig was ;-)



Update die eigenlijk veel beter werkt, mét minder werk: http://meijrabrunet.blogspot.be/2013/10/wasmachine-tijd.html

Geen opmerkingen: